الذکاء الشخصي وعلاقته بالتفکير الإبتکاري لدي طلاب الحلقة الثانية من التعليم الأساسي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحثة ماجستير بقسم علم النفس التربوي کية التربية – جامعة طنطا

المستخلص

هدفت الدراسة إلي الکشف عن العلاقة بين التفکير الإبتکاري والذکاء الشخصي، کذلک الکشف عن الفروق بين الجنسين في التفکيرالإبتکاري، والکشف عن الفروق بين الجنسين في الذکاء الشخصي، وأجريت الدراسة علي عينة قوامها 160 طالب وطالبة من طلاب الصف الثاني الإعدادي بمحافظة دمياط .
خلصت الدراسة إلي :
1-    وجود علاقة إرتباطية موجبة دالة إحصائياً بين درجات الطلاب في کل من الأصالة والدرجة الکلية للتفکير الإبتکاري کمؤشر للتفکير الإبتکاري ودرجاتهم في الذکاء الشخصي، بينما کانت العلاقة غير دالة إحصائياً بين درجات الطلاب علي الطلاقة والتفصيلات والمرونة ودرجاتهم في الذکاء الشخصي
2-    وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي درجات الذکور والإناث في کل من الطلاقة والتفصيلات والدرجة الکلية لإختبار تورانس للتفکير الإبتکاري لصالح الإناث ، بينما کانت الفروق غير دالة إحصائياً  بين متوسطي درجات الذکور والإناث في الأصالة والمرونة .
3-    وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي درجات الذکور والإناث في الذکاء الشخصي لصالح الإناث
 
 
 
 
Abstract
The current study tries to explore the relation between creative thinking and personal Intelligence .This study tries to explore the difference  between males and females in creative thinking. This study tries to explore the difference between males and females in personal intelligence  .  The sample consists of 160 students in the second year of preparatory school
Research Findings :
1-There is statistically significant positive correlation among students'degrees on originality ، the total degree of Torrance creative thinking test and their degrees of personal Intelligence،butThere is no statistically significant correlation among students'degrees on fluency، flexibility، elaboration and their degrees of personal Intelligence
2-There are statistically significant differences among the mean scores of males and females in fluency،elaboration and the total degree of Torrance creative thinking test in favor of females، but There are no statistically significant differences among the mean scores of males and females in originality and flexibility .
3- There are statistically significant differences among the mean scores of males and females in personal intelligence in favor of females.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية