قسم التربية الخاصة - كلية التربية - جامعة الملك سعود
10.21608/mkmgt.2025.386938.1966
المستخلص
Abstract Parents of children with autism spectrum disorder (ASD) face strong and complex feelings in accessing autism services, due to their inaccessibility, poor quality, and financial cost. In order to enhance these services, and improve the life satisfaction and quality of families who have children with ASD, more research is needed to understand parents’ emotions, satisfaction, and dissatisfaction with autism services. As such, this qualitative study uses deductive and inductive discourse analysis to examine data collected from parents of ASD children in Saudi Arabia. The findings show that parents have more negative feelings towards autism services than positive. It is thus suggested that policy makers take effective action to improve diagnostic services and the quality of autism services, to reduce stressors on caregivers, and improve their life satisfaction and quality. يواجه أولياء أمور الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد مشاعر قوية ومعقدة في الوصول إلى خدمات التوحد، وذلك بسبب صعوبة الوصول إليها، وضعف جودتها، وتكلفتها المالية. ولتحسين هذه الخدمات، وتحسين جودة حياة ورضا أسر الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد، هناك حاجة إلى مزيد من البحث لفهم مشاعر أولياء الأمور ورضاهم وعدم رضاهم عن خدمات التوحد. ولذلك، تستخدم هذه الدراسة النوعية تحليل الخطاب الاستنتاجي والاستقرائي لفحص البيانات التي جُمعت من أولياء أمور الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد في المملكة العربية السعودية. وتُظهر النتائج أن أولياء الأمور لديهم مشاعر سلبية تجاه خدمات التوحد أكثر من المشاعر الإيجابية. ولذلك، يُقترح أن يتخذ صانعو السياسات إجراءات فعالة لتحسين خدمات التشخيص وجودة خدمات التوحد، لتقليل الضغوط على مقدمي الرعاية، وتحسين رضاهم عن حياتهم وتحسين جودة الحياة
المسعود, حنان. (2025). “There is always pressure”: Using discourse analysis to understand parents’ experiences of autism services in Saudi Arabia. مجلة کلية التربية . جامعة طنطا, 91(2.), 1-18. doi: 10.21608/mkmgt.2025.386938.1966
MLA
حنان المسعود. "“There is always pressure”: Using discourse analysis to understand parents’ experiences of autism services in Saudi Arabia", مجلة کلية التربية . جامعة طنطا, 91, 2., 2025, 1-18. doi: 10.21608/mkmgt.2025.386938.1966
HARVARD
المسعود, حنان. (2025). '“There is always pressure”: Using discourse analysis to understand parents’ experiences of autism services in Saudi Arabia', مجلة کلية التربية . جامعة طنطا, 91(2.), pp. 1-18. doi: 10.21608/mkmgt.2025.386938.1966
VANCOUVER
المسعود, حنان. “There is always pressure”: Using discourse analysis to understand parents’ experiences of autism services in Saudi Arabia. مجلة کلية التربية . جامعة طنطا, 2025; 91(2.): 1-18. doi: 10.21608/mkmgt.2025.386938.1966